Wednesday, January 27, 2010

Sudah lama saya kehilangan Jebat.

Bila membaca dua naskah tradisi melayu, nama Jebat dan Tuah sering menjadi pertimbangan saya, dijulang nama tersebut setiap kali memerlukan semangat kepahlawanan. Agaknya siapalah 'hero' anak2 dewasa kini. Itulah jebat dan tuah bagi saya, sekadar semangat dan di kenali dalam pembacaan dan konsep hulubalang melayu. Simbol setia pada tuah dan bijaksana ada pada jebat namun celanya sentiasa ada pada kedua-duanya dari pengamatan saya mereka meletakkan diri mereka sebagai manusia biasa dengan kecekalan untuk menjadi luar biasa.


Bila dewasa saya membaca sajak zurinah hassan ttg teja, jebat dan tuah ianya menyelongkar kemungkinan lain yang tidak terdapat dalam kedua-dua naskah tersebut. Saya terpingga-pingga memikirkan mereka. Bawah sedar saya telah kehilangan wira, yang amat saya perlukan. Hari ini saya mencari semula wira saya sebagai sandaran kepada kecekalan semangat yang hilang itu.

Mungkin saya sama dengan anak2 kini, kehilangan wira untuk disandarkan atas nama bangsa. Wira yang sempurna tanpa boleh dicela oleh sesiapa.