Wednesday, January 27, 2010

Saya anak bugis.

Bila terdengar berita Tan Sri Ghazali sudah meninggal ianya mengingatkan saya ttg sudara mara di kg. Secara kebetulan arwah merupakan penduduk asal. (kg Tengelan, mukim Telang, Kuala Lipis) Kampung tersebut telah ditinggalkan apabila ramai penduduknya meninggal dunia akibat taun sehingga membentuk evolusi kg2 selepasnya. Antaranya Kg Lubok Kulit iaitu kg saya, berbangga sungguh saya dilahirkan di sana dalam keturunan bugis. Semoga saya bukan golongan jahilliah seperti sabda nabi " assabiah itu jahilliah". Banyak yg menarik bila dilahirkan sebagai anak bugis antaranya saya dibesarkan dgn cerita2 (arwah tok dan moyang) tentang kepahlawanan@pendekar, ianya membentuk kekentalan jiwa dan semangat untuk melawan serta tidak menyerah kalah. Memang etnik bugis banyak terlibat dalam percaturan dunia melayu jadi banyaklah kisah yang dapat di perturunkan dari anak ke cucu. Akhir2 ini kecenderungan saya untuk bersilat kembali memuncak setelah begitu lama meninggalkannya. Tak sangka anak sulung saya juga sangat berminat, alhamdulilah kali ni setelah berguru di dua gelanggang silat, saya telah bertemu dengan satu hadis dan firman allah..bukan ttg silat tapi ttg persiapan untuk mempertahankan diri dari musuh. Memang itulah inti pati silat pun. Jadi setelah faham akan hadis dan firmah allah tersebut saya membetulkan tekad dan 'sikap' untuk kembali ke gelanggang silat. Menariknya pengasas silat yg saya belajar juga dari keturunan yang sama (bugis) dan ibunya juga berasal dari mukim Telang. Hebat betul percaturan ALLAH teringat akan firmannya "mereka merancang dan ALLAH juga merancang dan sebaik2 perancangan itu dari ALLAH ( lebih kurang  maksudnya ) Semoga saya bertemu 'jebat' dalam pertempuran saya.